Prodali jste v roce 2023 nemovitost? Nezapomeňte to ohlásit finančnímu úřadu.
Prodali nebo darovali jste v minulém roce svou nemovitost? K oběma situacím se váží určité povinnosti, které se mohou týkat i vás.
Změnu vlastnictví ohlaste Nejen při nákupu, ale také při prodeji nebo darování nemovitosti je nezbytné ohlásit tuto změnu příslušnému Finančnímu úřadu. Termín pro ohlášení je stejný jako pro podání daňového přiznání k nemovitostem, a to do 31. 1. 2024. Pokud tuto změnu neohlásíte do uvedeného termínu, hrozí vám nejen další poplatek k úhradě, ale také sankce za neoznámení včas. Proto je lepší na tuto záležitost myslet včas.
Postup pro odhlášení V současné době neexistuje žádný oficiální odhlašovací formulář. Postačí oznámení o změně zaslat na příslušný Finanční úřad buď ručně, nebo elektronicky. Dodržte pravidlo volby Finančního úřadu, pod který vámi prodaná nemovitost spadá dle adresy nebo kraje.
Pokud nezvolíte doručení datovou schránkou, doporučuji odeslat dopis doporučeně.
Jak napsat oznámení? Můžete využít následující vzor:
Věc: Ohlášení změny vlastnictví nemovitosti
Vážení,
oznamuji vám, že dne …… jsem prodal/daroval svou nemovitost …… (údaje o nemovitosti z kupní smlouvy). Tímto se odhlašuji z daně z nemovitostí. Jméno a příjmení Trvalé bydliště……
Datum a podpis
Vlastníte více nemovitostí? Pokud jste prodali nebo darovali pouze jednu nemovitost, mělo by se na vás vztahovat – kromě nezbytného ohlášení této skutečnosti – také podání daňového přiznání k nemovitostem. Jedná se totiž o změnu vlastnictví, která ovlivňuje výši daně.
Vaše možnosti jsou následující: • Podat standardní daňové přiznání, ve kterém uvedete pouze nemovitost(i), kterou stále vlastníte. • Podat částečné daňové přiznání a v něm vyplnit údaje o prodané/darované nemovitosti. V části popisující změny uveďte informace o prodané nemovitosti.
Pokud se se mnou budete chtít o něčem poradit, spojte se se mnou prostřednictvím kontaktů na mém webu. Těším se na naši spolupráci!